21 Nov TRADICIONALNE RECEPTURE IN STARO ZNANJE, OBUJENO V BLAGOVNI ZNAMKI DOROTEJA
Za samostanskimi zidovi se je z ureditvijo in zasaditvijo zeliščnega vrta začela oblikovati blagovna znamka Doroteja, ki bo v svojem repertoarju združevala zeliščarsko in rokodelsko znanje področja LAS Srce Slovenije in vseslovenskega področja. Z njo želimo obiskovalcem predstaviti tradicionalne izdelke, bogate s starodavnim znanjem, prepletene s sodobnimi trendi. Tako bomo ob otvoritvi muzeja v jesensko-zimskem času na policah ponudili prve artikle, ki bodo nosile ime slavne mekinjske opatinje Doroteje Sidonije Gallenberg, že sedaj pa svojim gostom, ki prenočujejo v samostanu, pri zajtrku ponujamo zeliščne namaze in sokove, pridelane iz samostanskih zelišč.
Ob spoznavanju zgodovine samostana Mekinje, ki se vse bolj utrjuje kot pomembni kulturni in turistični center, je med množico zanimivih osebnosti, ki so skozi stoletja prebivale v spokoju in tišini, posebno pozornost pritegnila opatinja Doroteja Sidonija Gallenberg (1664 – 1728). Ko je Doroteja že polnih 26 letih zgledno bivala v samostanu in se v vmesnem času dodatno izobraževala zlasti v umetnosti poznavanja zelišč, koristnosti njihove uporabe ter njihovih zdravilnih učinkih, je bila po smrti predhodnice Katarine Attems izvoljena za novo predstojnico samostana, prvo po dobrih 400 letih iz direktne linije rodbine Gallenberg. Vodstvo je prevzela z resnostjo, preudarnostjo, predanostjo in vero – lastnosti, ki jih je sama poosebljala. Najprej je nadaljevala dela pri obnovi cerkve, ki jih je začela njena predhodnica, kar pa je najpomembnejše: nova gallenberška opatinja se je lotila temeljite prenove samostanskih pravil: redovnice v samostanu niso več imela vsaka svoje služkinje, zahtevala je enotno obleko vseh redovnic, brez prestižnih materialov, s čimer je preprečila nehoteno razslojevanje, vse sestre pa so po njenih novih pravilih imele skupno kuharico in perico. Njena poostritev klavzure je pomnila popolno prepoved obiskov v samostanu; tako so redovnice lahko sprejemale obiskovalce – sorodnike le v posebni govorilnici, kjer je pogovor potekal ob spremstvu dveh sester, ki ju je določila opatinja, ne pa v svojih sobah, kot je bilo to redovnim pravilom navkljub dovoljeno v nekaterih kranjskih ženskih samostanih. Da pa klavzura le ni bila tako stroga za vse, pričajo opatinjina dobra dela: okoliški prebivalci so bili materi prednici izjemno hvaležni zavoljo njenega odličnega poznavanja zelišč in bolezni; njen nasvet je marsikomu olajšal težave ali celo rešil življenje, zaradi česar se jo je že v času njenega življenja oprijel skoraj svetniški sloves.
Doroteja Sidonija Gallenberg, mekinjska opatinja, Neznani avtor, 1. pol. 18. st., Narodna galerija, Ljubljana
Samostan v Mekinjah po obnovi med letoma 1682–1686 (J. W. Valvasor, Die Ehre deß Herzogthums Crain, Buch IX., Nürenberg 1689)
Mekinjski samostan je pod vodstvom Doroteje Sidonije Gallenberg, doživel pravi preporod tako v duhovnem, kot posvetnem smislu. Z deli, ki jih je nadaljevala pri obnovi cerkve, je pustila pečat, viden še danes, predvsem pa je samostanu z novimi konstitucijami, ki so ohranjene do danes, prinesla svež veter pri utrjevanju vere in redovnega življenja, približanega prvotnim vodilom ustanoviteljice reda, sv. Klare Asiške. Ker pa je s svojo neusahljivo predanostjo znanju in skrbi za zdravje vseh njenih redovnic, njej podložnih kmetov, služabnikov in vseh, ki so potrebovali njen zdravstveni nasvet, posegla tudi za samostanske zidove, je njena zapuščina ostala živa še dolgo.
Zgodbo mogočne, preudarne, vztrajne, pobožne in izobražene grofične, ki bi lahko ostala v svojem udobnem svetu plemiškega prestiža, a se je raje podala na pot duhovnosti, obujamo v blagovni znamki, poimenovani po njej. Najprej smo začeli z izdelki, v katerih smo uporabili zelišča, pridelana na zeliščnem vrtu: čaji, sokovi, zeliščna sol, mazila in likerji. Ker je na vrtu polno vrtnic, je kraljica prvih lastnih izdelkov prav samostanska vrtnica. In ta se prepleta čez vso linijo blagovne znamke Doroteja.
V blagovno znamko vključujemo tako izdelke iz lastnega vrta kot iz lokalnega področja Kamnika in območja LAS Srce Slovenija. Vsem izdelkom je skupna dolgoletna tradicija, zeliščarsko, slovensko poreklo, inovativnost izdelkov in privlačna podoba, ki korenini v pretekli estetiki. Izdelke bomo razdelili na več skupin: živilski izdelki, kozmetični izdelki, rokodelski izdelki ter darilni program. Prodajali jih bomo v lastni trgovini znotraj razstave ter v spletni trgovini na strani www.samostanmekinje.si.
Blagovna znamka Doroteja pa ne bo vidna le v izdelkih iz zelišč, temveč se bo prepletala skozi vso ponudbo samostana Mekinje:
- Izdelke bomo ponujali našim gostom za zajtrk;
- Ponujali bomo celovit darilni program;
- Izdelana bo grafična podoba komuniciranja z uporabniki naših storitev.
V nadaljevanju želimo kolekcijo razširiti s kozmetiko, prehranskimi in rokodelskimi izdelki, zato pozivamo vse pridelovalce, zeliščarje in rokodelce, da nam predstavijo svoje izdelke, ki ustrezajo vrednotam nove znamke. Vsi zainteresirani se lahko na nas obrnejo preko elektronske pošte info@samostanmekinje.si ali preko telefona 01 893 88 98.
Blagovna znamka nastaja v okviru projekta Samostan – mesto srečevanj, ki so ga sofinancirali Evropska unija iz Evropskega kmetijskega sklada za razvoj podeželja, Republika Slovenija v okviru Programa razvoja podeželja RS 2014–2020 in Občina Kamnik.